Handleplan
Vold, trusler og krænkelser fra udefrakommende
Hvorfor skal vi have en handleplan?
Det er vigtigt at have en handleplan for alle identificerede risici i jeres virksomhed - også selvom de aldrig er sket før. Den dag, de sker, bør I og jeres ansatte nemlig være forberedte.
En handleplan dækker det forebyggende arbejde, konflikthåndteringen samt efterbehandlingen af en hændelse. I sin færdige tilstand bør denne handleplan placeres tilgængeligt for alle ansatte, og man skal sørge for, at alle har læst den.
Denne skabelon er bygget op med en ”før-under-efter”-struktur, og I kan redigere og slette alle elementer, lige som det passer, sådan at I får en helt skræddersyet handleplan, som dækker jeres virksomheds behov.
Vi har hjulpet jer på rette vej med standardformuleringer som inspiration til, hvad man typisk har med i en handleplan. I kan udfylde tekstboksene med det, som er relevant for jeres virksomhed og slette de sætninger og punkter, som ikke giver mening for jer.
En handleplan skal tage højde for:
Hvad skal man have styr på inden en konflikt?
Hvordan handler man under og lige efter en konflikt?
Hvordan støtter man den ramte ansatte og bliver bedre til næste gang?
Brug af værktøjet
Udfyld, slet og tilføj tekst og andre elementer i værktøjet og gem undervejs ved at trykke på den orange knap nederst til venstre. Når du er færdig og tilfreds med indholdet, kan du trykke ’Gem som PDF’ for at downloade en kopi af din handleplan. Husk, at indholdet ikke gemmes, hvis du forlader siden.