Det er uundværligt at inddrage de ansatte, da de har gjort sig de erfaringer, som skal med i risikovurderingen. Alt afhængig af jeres virksomhed kan I vælge, om alle ansatte skal inddrages, eller om det er mere relevant kun at snakke med afdelinger, som oplever hændelser med vold, trusler og krænkelser.
Vær opmærksom på, at ved personlige interviews er der mulighed for potentielt dybere samtaler, men det er ikke alle, der vil føle sig komfortable med at åbne op alene over for en leder.
Vælger man rundbordssamtaler, har de ansatte mulighed for at erfaringsudveksle, men man kan ikke være anonym, og det er ikke alle ansatte, der vil åbne op i et sådant forum.
Anvendes spørgeskemaer, er det muligt at gøre processen anonym, men det kan også opleves, som om at ledelsen ikke vil tale om emnet.
Vælg det format, som passer bedst til jeres virksomhed.
Vold, trusler og krænkelser kan defineres meget forskelligt. I kan også lade definitionen være op til jeres ansatte, da alle har forskellige grænser og oplever situationer forskelligt.
Vær også opmærksom på, at vold, trusler og krænkelser kan forekomme, når man er fysisk på arbejde, men kan også opleves gennem sms, sociale medier, e-mail og andre digitale fora, ligesom det kan ske uden for arbejdspladsen og -tiden.
Risikovurderinger kan laves på mange måder og kan laves meget mere detaljeret end den skabelon, I får tilbudt her. Det endelige produkt er overskueligt og håndgribeligt og nemt at bruge til at lave en handleplan.
Processen i at identificere risici og at gøre det en del af samtalen i virksomheden er lige så vigtigt som det endelige produkt.
Det første skridt i at skabe en arbejdsplads uden alvorlige konflikter er at lave en risikovurdering. For at risikovurderingen kan omsættes til handling, som rent faktisk skaber tryghed og parathed hos jeres ansatte, bør I også lave en
handleplan.
1.
Bestem,
hvilke ansatte der skal være en del af risikodialogen. Bestem dernæst, hvilket
format dialogen skal holdes i.
F.eks.:
- Interviews med ansatte enkeltvis
- Rundbordssamtaler
- Online spørgeskemaer.
2.
3.
Lav
risikovurderingen med udgangspunkt i de svar I har indsamlet fra de ansatte gennem Risikodialogen.
I kan udfylde ét risikomodul per konfliktsituation. Konfliktsituationerne er de situationer, hvor dine ansatte oplever at blive udsat for vold, trusler eller krænkelser.
4.
Når I har jeres færdige risikovurdering, er det afgørende, at I laver en tjekliste for at sikre
handling på den risikovurdering, I lige har lavet. Udfyld tabellen med de actions I har aftalt.